Promocje na Facebooku! Aplikacja vs. Post

Bardzo często otrzymujemy zapytania dotyczące wyboru formatu promocji do przeprowadzenia kampanii na Facebooku. Promocja w aplikacji czy konkurs bezpośrednio na osi czasu czyli w poście? Okazuje się, że wybór formy promocji nie jest taki prosty, jakby się mogło wydawać. Nasza odpowiedź na tego typu zapytania zaczyna się oczywiście od zdania „To zależy…” :)

To zależy od wielu czynników. Na wybór formatu promocji wpływa przede wszystkim:
– branża w jakiej działa Twoja firma,
– grupa Twoich odbiorców,
– cele jakie sobie stawiasz,
– założenia promocji oraz wyniki jakie chcesz osiągnąć,
– rodzaj promocji.

Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie/porównanie promocji prowadzonych za pomocą zaawansowanych aplikacji takich jak Fanpoint, Wyng czy Shortstack vs. szybkie konkursy w postach na osi czasu.

PROMOCJE W APLIKACJACH

PLUSY:
– możliwość dostosowania wizualnego oraz funkcjonalnego,

– rozbudowane funkcje np. różne tryby głosowania, ograniczenie ilości prac per użytkownik, ograniczenie wiekowe, automatyczne daty startu oraz zakończenia promocji,
– różne rodzaje promocji: Konkurs (graficzny, tekstowy), Quiz Wiedzy, Psychotest, Ankieta/Formularz, Głosowanie, Kupony Rabatowe,
– możliwość budowania bazy danych o uczestnikach, ich zgłoszeniach oraz funkcja exportu danych do CSV, XLS czy ZIP,
– możliwość osadzenia regulaminu oraz checkboxów dotyczących przetwarzania danych,
– rozbudowane statystyki wewnątrz aplikacji oraz możliwość osadzenia kodu Google Analytics,
– pełna moderacja prac, komentarzy oraz głosów,
– łatwy kontakt z uczestnikami np. poprzez maile,
– szybka analiza zgłoszeń za pomocą funkcji filtrowania/sortowania danych.

MINUSY:
– wyższy próg wejścia przez autoryzację uczestnika,

– wyższe koszty wdrożenia,
– dłuższy czas wdrożenia,
– konieczność wykonania określonej ilości grafik konkursowych,
– mniejszy zasięg organiczny niż w przypadku promocji w postach.

PROMOCJE W POSTACH

PLUSY:
– szybkie wdrożenie,

– niskie koszty,
– brak konieczności tworzenia grafik,
– niski próg wejścia,

MINUSY:
– brak możliwości moderacji prac,

– brak możliwości ustawienia ograniczeń np. ilości prac per użytkownik,
– możliwość wdrożenia ograniczonej ilości rodzajów promocji (jedynie konkurs graficzny, tekstowy, głosowanie),
– brak bazy danych uczestników/leadów oraz możliwości ich eksportu,
– brak checkboxów dotyczących przetwarzania danych czy akceptacji regulaminu,
– ograniczone statystyki (wyłącznie statystyki postów),
– tylko jeden mechanizm głosowania (opcja: LUBIĘ TO, SUPER, HA HA, WOW, PRZYKRO MI, WRR),
– ograniczona możliwość weryfikacji uczestników oraz ich aktywności,
– kontakt z uczestnikami tylko poprzez komentarze pod postem konkursowym,
– brak możliwości filtrowania oraz sortowania zgłoszeń, komentarzy czy głosów.

PODSUMOWUJĄC

Przed podjęciem decyzji o wyborze formy promocji warto zadać sobie kilka kluczowych pytań:
– jakie są cele promocji?
– co chcę osiągnąć publikując promocję?
– do kogo jest skierowana kampania?
– czy dana promocja jest spójnym elementem strategii marketingowej, która ma dostarczyć wartość np. w postaci kontentu, opinii, kontaktów czy jest jednorazowym „strzałem”, który ma za zadanie zwiększyć aktywność, ilość komentarzy i lajków pod postem?

Naszym zdaniem profesjonalne, bardziej skomplikowane promocje sprzedaży warto prowadzić w aplikacjach. Jeżeli szukasz tego typu  angażujących promocji zamów darmowe konsultacje. Natomiast szybkie konkursy z małymi nagrodami i łatwymi zasadami można bez obaw zrobić w poście na osi czasu.

Dodatkowo obserwujemy bardzo dużo promocji prowadzonych w postach, które niestety łamią wszystkie możliwe zasady zawarte w regulaminie Facebooka.

Dla przypomnienia (zapis z regulaminu Facebooka):

Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
a.   pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
b.   informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typuudostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocjiczyoznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”)

Savoir-vivre, kindersztuba, bon ton w różnych językach generalnie oznacza jedno: przestrzeganie zasad. Warto pamiętać, że jeżeli chcemy budować wizerunek marki zaufanej to warto przestrzegać zasady „gry”, których oczekuje gospodarz :) czytaj Facebook.